11 april 2012

Månadens sötsak APRIL - Chokladtryffeltårta


Månadens sötsak hos bloggen Söta saker har temat SAGOLIKT! Och jag har sån beslutsångest för vilket bidrag jag vill delta med... Men jag tror att jag kommit fram till ett beslut nu- en chokladtryffeltårta som är, ja just det - SAGOLIKT GOD!!

Just den här tårtan gjorde jag till ett 60-års kalas, där beställaren gillar fåglar.

Den här varianten gjorde jag till en nyårsfest.

Och denna till Emil´s första födelsedag.

Som ni ser har den varit populär. Inte så konstigt, den är ju så god!

Och här kommer receptet, för den som vill göra den själv.

Chokladtryffeltårta

Kladdkakebotten:
2 ägg
2,5 dl socker
4 msk kakao
2 tsk vaniljsocker
100 gram smör
1 dl mjöl
1/2 tsk salt

Vispa ägg och socker poröst. Blanda försiktigt ner övriga ingredienser och grädda sedan i en bröad form med löstagbara kanter, i 175 grader ca 15-20 minuter.
Låt den sedan svalna.

Vit chokladtryffel:
1 dl grädde
300 gram vit choklad
50 gram smör

Hacka den vita chokladen. Koka upp grädden och rör sedan i chokladen och smöret tills det smält.
Häll smeten över kakan och ställ sedan att kallna.

Ät och njut!



Chocolatetrufflecake
Bottom:
2 eggs
2.5 cup sugar
4 tablespoons cocoa
2 teaspoon vanilla
100 grams of butter
1 cup flour
1/2 teaspoon salt

Whisk eggs and sugar until fluffy. Gently mix the remaining ingredients and then bake in a floured mold with removable edges, at 175 degrees for 15-20 minutes.
Then leave to cool.


White chocolate truffles:
1 cup cream
300 grams of white chocolate
50 grams of butter

Chop the white chocolate. Boil the cream and then stir in the chocolate and butter until melted.
Pour the mixture over the cake and then set to cool.

Enjoy!

Love//Malin

Inga kommentarer: